Cultuurshock, adrenalinekick en aardschok - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Karry en Maarten Lange-Berentsen - WaarBenJij.nu Cultuurshock, adrenalinekick en aardschok - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Karry en Maarten Lange-Berentsen - WaarBenJij.nu

Cultuurshock, adrenalinekick en aardschok

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Karry en Maarten

04 November 2011 | Vanuatu, Port Vila

Dat je ooit nog een cultuurshock zou ervaren bij je "eigen" cultuur...het is ons overkomen bij onze reis van Frans-Polynesie naar Nieuw-Zeeland. Ons laatste eiland in Frans-polynesië, Maupiti, was fantastisch, wat een heerlijk zorgeloos en simpel bestaan kan je daar hebben. We sliepen op een eilandje als enige gasten van een familie (zie foto). Belangrijkste keuze van de dag: blijf ik op het eilandje om te snorkelen of gaan we naar het dorp op het hoofdeiland? En op het hoofdeiland: fietsen we 'rondje eiland' (1,5 uur), beklimmen we de berg (3 uur, zie foto) of leggen we ons zelf neer op het briljantmooie strand en halen we alsnog de snorkel spullen tevoorschijn? We hebben dus ook alles gedaan. In het dorp bij het postkantoor lees je de posters van alles dat op Maupiti zo belangrijk is dat het aangekondigd moet worden. 3 van de 4 posters waren van voor 2009 en de 4e ging over een sport en spel middag eerder dit jaar. Kortom, er gebeurt helemaal niets daar en wij genoten er volop van. Op 26 okt. lieten we het land met pijn in ons hart achter ons. 7 weken Frans-polynesië hebben er voor gezorgd dat we totaal ontstresst zijn. We gingen voor 6 dagen naar Nieuw-Zeeland. Een soort tussenstop. Het land verkeert in euforie omdat ze net wereldkampioen rugby zijn geworden. Maar wij werden niet bepaald euforisch. Sterker nog; we belandden in een chagrijnig makende cultuurshock. Wat is dit land over-georganiseerd!! Net Nederland waarschijnlijk... We werden helemaal gek van de enorme hoeveelheid folders en de 100.000 dingen die ze overal voor je kunnen organiseren, die je gedaan moet hebben en die stuk voor stuk awesome, splendid, unforgetable, incredible, not to miss en magnificent zijn. Is Nederland ook zo erg vroegen wij ons af? Soms zie je dingen niet als je er middenin zit. Terwijl de oneindige keuzemogelijkheden ons onmiddellijk weer gestresst maakten en ons in een keuzevacuüm deden belanden, vonden wij zelf Nieuw-Zeeland nogal matjes en braaf. We zouden zelf niet helemaal naar de andere kant van de wereld reizen voor een land dat op zijn Nederlands georganiseerd is en eruit ziet als Zuid-Duitsland meets Noord-Frankrijk. Maar goed, we beseffen ons dat we maar een klein deel gezien hebben en hier veel te kort geweest zijn.En voordat wij nu al te blasé klinken: zo is het zeker niet bedoeld. Soms heb je gewoon niet zoveel met een land, terwijl heel veel mensen er enthousiast over zijn. Wij houden ook niet zo van de hordes toeristen die we hier tegenkomen die allemaal op hun bergschoenen over te netjes aangelegde paden dezelfde wandeling maken.
Wij vonden het hoog tijd om Nieuw-Zeeland een beetje "up te spicen" en ons bezoek hier niet te laten eindigen in mineur. Dus hebben we een skydive gemaakt en dat was vet (zie foto)!!! Echt bizar om van 5km hoogte letterlijk door de wolken te vallen met meer dan 200km/h. Kortom, Nieuw-Zeeland werd alsnog een succes, haha!! We zijn inmiddels een dag op Vanuatu, daar blijven we 3,5 week, dat weten we nu al, want je mag het land niet in zonder vervolgticket, dus vliegen we 27 november naar Brisbane waar ons Australië avontuur begint (5,5 week). Mooie vooruitzichten dus!! We zijn begonnen in Vanuatu op het eiland Tanna...en de eerste dag was meteen al awesome, ja hier vinden we het echt awesome en magnificent, we hebben een actieve vulkaan beklommen, zeer indrukwekkend met veel gebulder en lava-explosies, zie foto! Verdere verhalen volgen!
Veel groeten van ons!
P.S. Hoe gaat het met jullie allemaal?
P.S.2 Bedankt voor de Nieuw-Zeeland tips: Rotorua vonden we wel bijzonder (zie ook daar nog een foto van)

• 04 November 2011 - 08:33

Willemijn:

Heerlijke foto's, mooi verhaal! Dat wordt een interessante zoektocht naar het Maupiti-gevoel in Nederland als jullie straks terugzijn. Ik denk wel dat het bestaat, ergens verhuld in een trenchcoat van truttigheid.
    Je wilt niet weten hoe het hier gaat: de verrotting van Europa vreet zich hier inmiddels langzaam door een steeds dunner wordende eeltlaag van op ignorance geteeld wanbeleid. Heel interessant allemaal, maar tijdens mijn dagelijks rondje informatievoorziening kijk ik het meest uit naar jullie verhalen. Meer! Meer! Veel liefs

• 06 November 2011 - 10:30

Ans En Theo:

Tsja, we hebben jullie gewaarschuwd voor Auckland, maar toch weer eigenzinnig, zoals het een Berentsen betaamt......
    We zijn benieuwd naar jullie tips voor onze volgende 'grote' reis.
    Succes met verder onthaasten!

• 07 November 2011 - 07:57

Litha:

Hallo Karry en Maarten,
    Wat was dit verslag weer geweldig en reuze interessant om te lezen... Prachtige foto's ook, trouwens. En wat zien jullie er heerlijk ontspannen en gebruind uit, om jaloers op te worden, hoor!
    Kijk alweer uit naar jullie volgende verslag. Heel veel plezier daar op Vanuatu!

• 13 November 2011 - 18:15

Noreen:

wow, wat een mooie belevenissen maken jullie mee. Super mooie foto'
    s hoor!,
    Tja en hoe is het hier; zaken van alledag en het begint nu koud te worden.

• 17 November 2011 - 06:53

Koen:

JALOERS ;) GENIET ervan.

• 23 November 2011 - 13:18

Steef En Suus:

Hoi K&M, Wat een mooie reis hebben jullie tot nu toe gemaakt! Grappig om te lezen dat NZ jullie tegen is gevallen. Wij hadden er ook grote verwachtingen van. Wat zou het fijn zijn als er ook eens in Nederland/Europa NIETS gebeurde.... Have fun!

gr Steef en Suus

• 24 November 2011 - 11:25

Joep:

Wat een waanzinnige reis!!! Enorm jaloers!

Hier is het 10 graden, Sinterklaas is int land en maakt iedereen zich op voor de feestdagen.

Geniet van elk moment, nog veel plezier en mega ervaringen toegewenst!

Greets!

• 07 December 2011 - 19:40

Maria & Harry:

Hallo allebei
    Dachten we in Argentinië bijzondere dingen te zien maar uit jullie verslagen begrijpen we dat er nog veel meer is. In elk geval werkt dat wel aanstekelijk om van "reizen te genieten". Geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen en meemaken. Veel plezier en groeten!